Video

  1. Step by Step - Kršić Patricija - New York, New York
  2. Megablast - Ferjančić Lana, Sarić Laura - Hej, smetaš mi
  3. Step by Step - Ritam Džungle
  4. Megablast - Bilać Klara - Tražim sreću
  5. Step by Step - Vurušić Helena, Pišonić Dorja - Kaput
Rekreativa Medical
Rekreativa Medical

Dobrodošli, upoznajte naš centar!

5 sportsko-rekreacijskih disciplina | 2 lokacije

Naš blog


Krivo je krivo samo kada radimo samo krivo

23. ožujka 2019.

Krivo je krivo samo kada radimo samo krivo

Poželjno je da “dobri” pokreti prevladavaju, jer nas to čini zdravima, fleksibilnima i mobilnima. Ali je također poželjno da dio naših pokreta bude “loš”, kako bi živčani sustav uopće mogao raditi selekciju. Ukoliko se nema što selektirati, nema ni selekcije.

Rečenica iz naslova ispala je sasvim slučajno tijekom jednog sata PMG gdje smo izvodeći vježbe objasnili dragocjenost i znanstvenu podlogu da dio naših pokreta treba biti “nepravilan”. Naš cjelokupni živčani sustav (središnji, periferni i autonomni) zapravo uopće ne razlikuje pokrete na ovaj način, on ih prepoznaje i zatim vrši selekciju i integraciju na temelju onoga koliko su nam korisni za prilagodbu okolišu i preživljavanje. 

“Dobri pokreti”
Pokreti koji su energetski učinkoviti su poželjni jer je poželjno trošiti što manje energije za obavljanje istog zadatka. Pokreti koji uključuju samo one mišićne skupine koje nam trebaju, a ne cijeli niz drugih, su također poželjni. Pokreti tijekom kojih ne dolazi do boli su također poželjnji, jer bol je jasan i vrlo važan signal da nešto ozbiljno nije u redu. Pokreti koji ne opterećuju lokomotorni sustav (mišići, kosti, zglobovi i cijeli niz drugih struktura) su poželjni jer mu ne nanose štetu. Pokreti koji su svrsi shodni i kojima dolazimo do cilja su ne samo poželjni, o njima ovisi preživljavanje.

“Loši pokreti”
Loši ili nepoželjni pokreti su sve suprotno, oni u kojima aktiviramo previše mišićnih skupina, i koji troše više energije. Pokreti koji izazivaju trenutnu bol i/ili odgođenu upalnu reakciju (npr. muskul fiber). Pokreti koji opterećuju našu kralježnicu, zglobove i ostatak lokomotornog sustava. Pokreti koji uzrokuju manje ili veće ozljede. Pokreti koji nisu svrsi shodni i kojima ne uspijevamo izvršiti željenu akciju. Shvatili ste.

Kada se selekcija događa?
Tijekom sna (neka ovo bude još jedan podsjetnik da je san važan fiziološki mehanizam), naš limbički sustav “komunicira” s motoričkim korteksom, i “dogovaraju se” što će se sačuvati i integrirati a što odbaciti, zbog gore navedenih razloga. Molim vas uzmite u obzir da je ovo slikovito, pomalo i dječje objašnjavanje, ali želja mi je da što većem broju ljudi ovo bude shvatljivo. Neurolozi ionako poznaju ovo daleko bolje.

Čemu uopće služi ovaj mehanizam
Mehanizam je rezultat evolucije i sve je podređeno preživljavanju, prilagodbi okolišu, i opstanku. Da bismo došli do hrane, vode, skloništa, da bismo ulovili životinju koja nam je hrana, i pobjegli od one kojoj smo mi hrana, moramo biti fleksibilni, mobilni i dobro koordinirani. Kada bismo čuvali i integrirali “loše” pokrete s kojima se ne snalazimo u okolišu, brzo bismo umrli kao jedinka i izumrli kao vrsta.

Normalne okolnosti
Dok smo bili dio prirode, svakodnevno smo se kretali po neravnom terenu, penjali i padali. Tijekom dana odradili smo prije svega veliku količinu pokreta, a među njima je bilo dovoljno “dobrih” i “loših”, i naš je živčani sustav nesmetano mogao obavljati ovaj zadatak. Imao je što selektirati, tj. loše odbacivati a dobre čuvati i integrirati. Ovo je osobito izraženo i zanimljivo promatrati u jednoj aktivnosti koja naizgled nema svrhu, a to je dječja igra. Dječja igra je prisutna kod viših vrsta, i uloga joj je razvoj mozga i izgradnja neuromuskularne povezanosti.

Život u 21. stoljeću
Okoliš smo toliko prilagodili sebi, a priroda je predvidjela obratno, da nam je kretanje postalo nešto bez čega možemo. Do ne tako davno, za apsolutno sve morali smo se kretati. Da bismo znali kakvo je vrijeme vani i koliko je stupnjeva, u najmanju ruku morali smo doći do prozora, otvoriti ga i osjetiti temperaturu na svojoj koži. Danas je za to dovoljno nekoliko sekundi na mobitelu. I to je samo jedan od bezbroj primjera kako smo si uskratili pokret i kretanje a da toga nismo svjesni. Količina pokreta drastično se smanjila, a raznovrsnost još drastičnije, na to smo dodali zadržavanje u “prisilnim” položajima kao što je višesatno sjedenje, i uzrokovali sami sebi pravi neuromuskularni kaos. 

Krivo je krivo samo kada radimo samo krivo
Poželjno je da “dobri” pokreti prevladavaju, jer nas to čini zdravima, fleksibilnima i mobilnima. Ali je također poželjno da dio naših pokreta bude “loš”, kako bi živčani sustav uopće mogao raditi selekciju. Ukoliko se nema što selektirati, nema ni selekcije. 
Ne morate uvoditi loše pokrete u svoj život, imate ih i više nego što vam treba, samo si tijekom treninga trebate skinuti psihološki teret “radim li pravilno”. Opustite se i prigrlite ih, potrebni su u malim dozama. 

Krivo može biti jako krivo, naučite razliku
Važno upozorenje je da ako su pokreti tijekom treninga uvijek bolni, ili konstantno uzrokuju upalu mišića, ili se rade bolne stretching tehnike, naš živčani sustav ih detektira kao nepoželjne. Ili vas netko loše vodi kroz trening, ili ste na treningu koji za vas nije prikladan. Ne, nije svako vježbanje za svakoga, to je poštapalica a ne istina. Osim toga, neki ljudi vole bol ili barem intenzivni osjet tijekom treninga i upalu mišića poslije, ali to je nerazumno i čine si štetu. Budite pametniji od njih. 

I što sada?
To što tehnologija postoji, ne znači da ju ne smijemo baš nikada odložiti. Za početak se pokrenite, ono što možete saznati kroz pokret saznajte kroz pokret a ne putem pametnog telefona, osjetite vrijeme na svojoj koži umjesto preko aplikacije, pješačite i lutajte ulicama umjesto da vas vodi aplikacija. Jednostavne pokrete zamijenite složenijima, plešite jer ples je prava riznica pokreta, planinarite i krećite se po neravnom terenu, koristite i ruke i noge. 

Uživajte u životu.

 

Piše: Stjepan Dren Mlinarec, bacc.pyhsioth.

www.rekreativa-medical.com

Naši ostali blogovi



Kontaktirajte nas!


  1. Rekreativa Medical - Centar
    Trnje, Bosutska 9
    10 000 Zagreb
    092 209 57 70
  2. Rekreativa Medical - Novi Zagreb
    Dugave, Kamenarka 2
    10 020 Zagreb
    092 209 57 70

Pošaljite nam poruku!


+ Pogledaj kompletnu listu sportova

Move Week 2015 / NowWeMove

Rekreacija.hr ključni Move agent 2015.
  1. „Roses Open“ – mjesto gdje se okupljaju svi zaljubljenici u odbojku na pijesku

    „Roses Open“ – mjesto gdje se okupljaju svi zaljubljenici u odbojku na pijesku

  2. Roses Open 2016.

    Roses Open 2016.

  1. Tema broja:

    Kettlebell

  2. Stručni članak:

    Trening s girjama

  3. Što vam je potrebno:

    Oprema za trening

  4. Gdje vježbati:

    Kettlebell Klub Sparta

Video

  1. Step by Step - Kršić Patricija - New York, New York
  2. Megablast - Ferjančić Lana, Sarić Laura - Hej, smetaš mi
  3. Step by Step - Ritam Džungle
  4. Megablast - Bilać Klara - Tražim sreću
  5. Step by Step - Vurušić Helena, Pišonić Dorja - Kaput

Rekreacija.hr Vijesti

  1. Svjetski dan Tai chi chuana i chi kunga
  2. Novosti iz Medosporta
  3. #yogazamene niz
  4. "Nordic walking – healthy living"
  5. Baci oko na Čačkalicu!
  6. Sretna Nova 2019!
  7. Sretan i blagoslovljen Božić!
  8. Zimski dječji kamp Medosport
  9. Za sve koji vole ples, glazbu i dobar ritam
  10. Sportske povrede